torstai 9. helmikuuta 2017

4Runner / maasturiproggis (jälleen mallia ikuisuus proju)

Noniin pitkästä pitkästä aikaa pitää vähän kirjoitella tänne kun on uusi projekti saanut siivet alleen ainakin hetkeksi kun lomaa siunaantui muutamia päiviä.

Lomaanhan kuuluu hikoileminen hallilla aamusta iltaan :D

Homman nimi on Toyota 4Runner -91 3.0 Bensa

Suunnitelmana on rakentaa ko auto lähes uusiksi tai ainakin saattaa se taas sellaiseen tilaan, että se pysyy kasassa vaikka menisi vähän asfaltin ulkopuolellekin.


Tuossa on lähtökohta. Ehtihän se melkein kahtena vuotena toimimaan ihan autona vaikka sen halvan hinnan vuoksi ihan projekti mielessä ostin erään suulin nurkalta jossa se oli lojunut jo melkoisen tovin. Ostettuani kävin sen ihan vitsinä katsastamassa ja suuren suuri hämmästys oli kun katsari löi leiman paperiin ilman mitään kummempaa huomautettavaa.

No hommaa ensin kovasti tuli mietittyä ja sitä, että mitkä ovat tavoitteet. Tällä kertaa ne vievät tavallaan maastoon ja maastosta pois. Eli kyseinen autohan on varustettu etupäässä vääntösauvajousilla jotka ovat tavallaan hyvän jouston tarjoava järjestelmä mutta kuitenkin sen rajat tulevat vastaan aivan liian aikaisin jos johonkin kivikkoihin lähdetään pörräämään. Korkeammalle autoa kuitenkin pitäisi saada (alunperin autossa 3" korinkorotus) mutta alustaa ei ole korotettu mitenkään. Niinpä todennäköisesti tulen hommaamaan OME korottavan alustan jossa tulee mukana vääntösauvat tai pallonivelien korokepalat (valinnasta riippuen mutta itse olen sauvojen kannalla), pidemmät takajouset ja iskarit joka kulmaan. Samalla kuitenkin tulee ongelmaksi etuperän sijainti. Se nimittäin tämän korotuksen "ansiosta" nousee jolloin vetonivelet rasittuvat enemmän. Tämä voisi olla melko helpostikin korjattavissa laskemalla etuperää mutta taas palataan lähtökohtaan maasto ominaisuuksissa sillä sehän se sitten siellä on ensimmäinen joka maahan osuu. No näiden kanssa pitää vähän keinotella ja kaikkea ei saa mitä haluaa mutta jotain sentäs. Jäykkä akselihan olisi se vaihtoehto nro 1 jos tosissaan jonkun maasturin haluaisi. Mutta jotenkin ei ole uskallusta lähteä sitä värkkäämään eikä oikein rahaakaan, se kun tarkoittaisi taas aika merkittävää lisä menoerää.
Saa toki ilmoittautua jos jollain on mielenkiintoa lähteä auttamaan tässä jäykkä akseli asiassa.

Tässä proggiksessa kuitenkin suuri paino on myös ulkonäöllä josta ei missään tapauksessa ole tarkoitus tehdä mitään pinkkiä kiiltävää vaan aika raffi luukki kuitenkin siististi tehtynä ilman ruosteita. Näin ollen esimerkiksi runko tulee menemään hiekkapuhallukseen ja myös se maalataan jolloin taas vähän hävettää sitten maastossa mönkiä. Eli maasturista mennään aina vaan kauemmas vaikka korotellaankin. Uskon että kokoonpanosta tulee kuitenkin juuri se mitä haetaan eli räyhäkkä mutta siisti laitos jolla kuitenkin uskaltaa vähän huonompaakin hiekkatietä ajaa. Ja pahimmassa tapauksessa voi märälle nurmellekin laittaa parkkiin.

No en tiedä selvisikö kenellekään mitä haetaan mutta kertaanpa tässä vähän mitä tuleman pitää.

- Korin purku (mahdollisimman puhtaaksi) *DONE*

- Rungon purku (mahdollisimman puhtaaksi) *DONE*

- Korin hiekkapuhallettavaksi *DONE*

- Rungon käyttäminen hiekkapuhallettavana

- Rungon vaatimat hitsailut ja muiden muutosten suunnittelu sekä valmistaminen (esim uuden moottorin vaatimien korvakoiden valmistus)

- Rungon mahdollinen sinkitys sekä pulverimaalaus

- Kaikkien mahdollisten puslien, nivelien, jarruosien jne maalauttaminen ja asentaminen (uusia osia)

- Korin vaatimat hitsailut sekä muutokset (esim nuo muovikaaret pois ja leveämmät levitykset joka kaareen pellistä hitsaten)

- Korin suojaaminen pohjasta esim 2K epoksilla tai sitten muilla tuotteilla joita tässä on mietitty

- Uuden moottorin sovitus vaihdelaatikkoon ja runkoon (Mersun OM606TD)

- Korin nosto takaisin paikalleen ja sovittelut mitä eteen tulee

- Kaiken irtonaisen niputus takaisin

- Katsurille ja kovaa ajoa 😅😅😅😅😅😅


Aivan näinhän se ei tule menemään mutta vähän pitää jotain näkemystä olla tai muuten tästä ei tule mitään.

No tässä sitä nyt sitten on purku aloitettu ja kuvia koitan laittaa sieltä täältä.

Ensinnäkin tuota korin purkua:











Lopulta koriin ei jäänyt paikalleen kuin ikkunoita ja jonkun verran johtoja, sekä ratti.
Sitten alkoi korin nosto peräkärrylle jossa "vähän" tuttavamies auttoi tukkiautolla :)






Sitten kori sai jäädä vielä yöksi halliin odottamaan matkaa hiekkapuhallukseen. Nosto sujui kaiken kaikkiaan todella hyvin. Oletettiin että edes joku juttu olisi unohtunut joka laittaisi vastaan mutta ei sitten kumminkaan vaan nosto sujui niin sanotusti heittämällä.

No sitten kun kori oli kyytätty pois oli vuoro siirtyä rungon kimppuun. 


Ensitöiksi piti purkaa, pakoputkisto, bensatankki, kone ja laatikko pois (moottori on myynnissä jos jollakulla tarvetta).


Moottorin nostoon tehtiin ketjutalja viritys joka oli todella hyvä.

Pian runko oli tyhjä kaikesta muusta paitsi akselistoista joiden purku on seuraavaksi ohjelmassa.



Vääntösauvajousituksen ihanuus tuli ilmi purkaessakin kun sauvoja koitettiin avata takapäässä olevista säätöruuveista. Ne olivatkin niin jumissa että meni poikki ja toinen vieläpä sinkosi pultin jämän ikkunan läpi....


Etuakselisto otettiin lähes kokonaisena irti niin sitä pääsee tuossa purkailemaan ja tutkimaan sitten paremmin kun on sen aika.



Taka akselisto otettiin myös kokonaisena jonka jälkeen runko olikin lähes tyhjä muutamia pikku juttuja lukuunottamatta jotka irroiteltiin ja nostettiin runko kärrylle ja käytiin se puhalluttamassa..






Hiekkapuhalluksen jäljiltä löytyi vähän huolia mutta se oli kyllä tiedossa. Näissähän on vissiin tapanakin että rungon takaosa on moro.. Melkein enemmän harmittaa se että on ennestään "korjailtu" aika lailla. Paikkaa paikan päälle meiningillä.. No nyt pitää alkaa kaivaan noita iskarin / jousen yläpäitä irti ja alkaa katsomaan miten ne saisi uudelleen muotoon ja mieluusti takaisin paikalleen, kohdalleen. Myös poikittaispalkit on pala kerrallaan purettava ja tehtävä suureksi osaksi uusiksi, pitää vain pitää mielessä nuo tukivarsien kiinnityskohdat joita ei saa "hukata" tämän takia varmaan pakko sovittaa taka akselistoa paikalleen vielä monet kerrat...


Pari tukirautaa oli pakko tuohon kevyesti hepata ihan vaan varmuuden vuoksi ettei pääse vääntymään mihinkään..


Sainpas sen irti mutta on siinä työmaata että nuo saa muotoonsa ja takaisin paikalleen.. Pitää joutaa rautakauppaan katsomaan pelliä ja rhs:ää.. Tässä vaiheessa päätin myös että pitää tuolle rungolle rakentaa pukki ja vielä parempi jos saan tehtyä siitä pyöritettävän... Myös korille kuitenkin on tekeillä varras niin miksei sitä voisi hyödyntää tähänkin... No tästä on hyvä jatkaa.

Tässä välissä nyt jäikin tuo runko odottamaan sopivaa hetkeä kun piti hakea jo kori yms tilpehöörit puhalluksesta ja sitten pitikin alkaa jo koripukkia vääntämään.





Korista oli jäljellä jopa enemmän kuin luulin.. Toki helmassa on tekemistä, sekä molemmissa kaarissa jotka olivatkin näemmä "korjattu" aiemminkin kertaalleen. No sama yllätys oli ovissakin. Toisen puolen kylki oli lisäksi kaaren yläpuolelta aika isolta alueelta kitattu ja kitti kun puhallettiin pois on pinta kuin perunasäkissä. No siitä selviää kyllä. Pohja puolestaan olikin lähes priima, paria kohtaa lukuunottamatta. Sitten koripukin tekoon jotta pääsee muotoilemaan uudet kaaret jne.







Pari päivää kun siinä vietti ja mietti niin se siihen ilmestyi, vielä puuttuu pukit yhdistävät rautaputket lattialta mutta muuten on aivan toimiva peli. Yksinkertainen ratkaisu pyörän napoja hyödyksi käyttäen, kaunista ei yritettykään mutta hyvä tuli.. Eri asentoihin lukitusta varten tehdään vielä puoliympyrät joissa reikiä kehällä joiden läpi sitten tappi palkin läpi. Puun laitoin kuitenkin alle tukemaan nyt kun muutama päivä pitää taas viettää tuolla normaaleissa töissä, jotta kori ei ala väsymään ja taipumaan. Päätin että samaiseen pukkiin laitan rungon pyörimään sitten kun kori lähtee uudelleen puhallettavaksi ja maalattavaksi pohjaepoksilla. Kun vielä hakee hitsikoneeseen pullon argonia niin riemu repeää :)




LINKKEJÄ SIVUILLE JOILTA SAA VARAOSIA KO. LAITTEESEEN:

http://www.euro4x4parts.com
Ranskalainen ilmeisesti isohko "maastureiden" osamyyjä. Suht hyvällä valikoimalla.

http://www.roughtrax4x4.com
Englantilainen aika vaikuttava osakauppias jälleen maastureihin erikoistunut

http://www.jcwhitney.com
USAlainen erittäin hyvällä valikoimalla varustettu osamyymälä.. Pitää kuitenkin muistaa lisätä päälle ensin tulli 3,7% ja sitten päälle 24% ALV ja tullin käsittelymaksu 5€ (paitsi kokonaisuudessaan alle 25€ tilauksille)

http://www.cros4wd.fi
Kotimainen varaosakauppa joka erikoistunut myös maastovehkeisiin..

http://www.alvadi.ee
Virolainen kauppa jossa paljon alennuksia ja melko hyvä valikoima mutta suuri miinus kun läheskään kaikista tuotteista ei ole kuvaa..

www.autonvaraosat24.fi
Saksalainen kohtalaisen hyvä varaosakauppa vähän kaikenlaisille autoille mutta valikoima ainakin tähän minun härveliin on aika onneton.

http://ala-plast.com
Levikesatseja niin lasikuituisia kuin muovisiakin, Puolasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoida ei saa vaan kuuluu. Kysykää rohkeasti tai neuvokaa vaikka minua jos teen liian vaikeasti.